
Een nieuwe strategie gaat je niet redden!
Je kent het wel de buitenkant klopt. Je linkedIn-profiel is vlijmscherp, je businessmodel ziet er op papier geweldig uit en je draait uren waar de gemiddelde mens duizelig van wordt. Je hebt de nieuwste productiviteitsapps geïnstalleerd, je volgt de juiste marketingstrategie en toch...
Het voelt alsof je met een handrem erop rijdt.
Wat er ook in je leven vastloopt of stagneert of wat er ook voor druk zorgt in je hoofd - het voelt alsof je alleen maar een gigantische PFFFFF aan het einde van de dag kan voortbrengen; en de resultaten zijn te weinig voor je inzet.
Weet je wat de reflex is van de meeste high-performers en ondernemers?
Nog harder aan de buitenkant trekken. Een nieuwe salespitch, een strenger dieet, een constructiever regime voor je agenda, minder fun en meer orde...
Laat me je uit je droom helpen. Je kunt een intern softwareprobleem niet oplossen met een externe hardware-update. Waar je ook vastloopt het ligt meestal niet aan je vaardigheden ook niet aan de markt of aan de klanten. Het is de interne blauwdruk die maakt dat het niet loopt zoals je wil.
Wat zijn je overtuigingen? Wat vind jij dat je waard bent? Hoeveel succes sta jij jezelf toe om te dragen. Wat vind je van jezelf als vriendin, collega, moeder, dochter, ... of hoe denk je over je talent?
Wanneer jij goed genoeg bent in je eigen ogen is dat TOP! Want daar wordt de blauwdruk gecreëerd! Ben ben je dat? We leggen onszelf vaak onder een vergrootglas.
Zolang je de architectuur van je eigen denken en overtuigingen en niet te vergeten je attitude niet verandert, blijft elke nieuwe strategie een flauw aftreksel. Omdat jij niet gelooft en je niet bent wat of wie je wil - zijn. Daardoor komt er geen verandering en al helemaal geen stroming die kan zorgen voor flow.
Je komt niet in momentum want je BE-Lieve is niet sterk genoeg.
Om écht door het plafond te breken naar duurzaam succes en mentale rust, moeten we dieper graven. Dat is waar de transformatie begint, via de onwrikbare pilaren van het CABU-model.
* Pas jij je CABU nog voldoende toe?
* Heb jij er echt een levenswijze van gemaakt of ken je de zinnen wel, maar heb je er geen diepere - persoonlijke betekenis aan gegeven?
Laten we eens kijken naar de C van CABU - Controle: De illusie van elke micromanager of perfectionist. De verslaving aan controle. Het lijkt bij succes te horen, maar het is toch tijd om ons af te vragen of dat wel zo is. Eerlijk? Eigenlijk creëer je een glazen plafond en daar ligt al de eerste stagnatie! Perfectionisme en micromanagement heeft teveel vaste structuren en is vooral STROEF. Er lijkt nooit eens een spontane 'JA' te zijn. Er is altijd een basis van wantrouwen. Wist je dat dat wantrouwen diep in jezelf ligt en je eigenlijk ook jezelf niet voldoende vertrouwt en daardoor ook anderen niet!? Waardoor je eerst elk voorstel dient te overdenken.
De verslaving aan controle heeft aansturingen die van binnenin komen. Ze denken dat ze pas veilig zijn als ze alles kunnen overzien, elke beslissing filteren ze en bovendien staan ze constant 'aan'. Alleen is die drang naar Controle in werkelijkheid angst, vermomd als verantwoordelijkheidsgevoel. :-)
Echte controle of het nu over je carrière gaat of je persoonlijke leven, het betekent niet dat je de buitenwereld naar je hand zet, maar dat je meester bent over je eigen interne klimaat. Dit is de shift van brandjes blussen naar proactief sturen vanuit rust.
Rust, heb je dat woordje gelezen in de vorige zin? Rust, heerlijk toch, ik geniet ervan terwijl ik het schrijf. Ik Adem!
Het is pas als je de controle over je patronen pakt - je de regie ook weer terug krijgt.
Hoe zit het dan met de A die voor Actie staat?
Mag ik even streng uit de hoek komen. 'Druk zijn' is mentale luiheid! Voila ik heb het gezegd. We hebben geleerd dat Actie de enige wg naar succes is. Dus rennen we er maar op los van hot naar her en we denken daarbij ook nog dat het goed staat want we kunnen zeggen, goh ik heb het zoooooo druk.
Echt?
Druk zijn is vaak de ultieme vluchtroute om de échte strategische vragen niet te hoeven beantwoorden. Het is makkelijker om tachtig uur te ploeteren aan symptoombestrijding dan één uur stil te zitten en de bron van je stagnatie aan te pakken. Empowerment is geen theorie, het is een besluit dat je doorvoert in je gedrag. De juiste actie is vlijmscherp, selectief en weigert energie te verspillen aan ruis.
Er is ook Balans nodig, de B van CABU. De strategische time-out - op voorhand gepland of spontaan voor gekozen.
High performance ontstaat niet in de hectiek, het ontstaat in de absolute stilte.
Als je systeem constant op 5% batterij draait neem je beslissingen vanuit schaarste en stress. Balans is in de moderne wereld of dat nu privé of in je carriére is geen luxe en zeker geen beloning achteraf. Het is een strategishe voorwaarde om op TOPniveau te functioneren. Het is durf om bewust te vertragen, de ruis uit te zetten en je mentale software te resetten en ruimte te geven.
Rust is de fundering waarop omzet, relaties, gezondheid, talent, veiligheid en financiële middelen groeit.
Nu kom ik bij jou terecht. Jij die als ik ernaar kijkt straalt van uniciteit. Voel jij de straling ook? Zie je hoe uniek jij bent?
Jouw onwrikbare soevereiniteit!
De grootste rem op groei is de drang om te voldoen aan het plaatje van de buitenwereld. Het pleasen van iedereen om je heen, van klanten, vrienden, familie,... Het kopiëren van andermans succesformule of het verbergen van je ware vuur om toch maar professioneel over te komen. Dit is zelfs het ergste wat er is, want je denkt op een goed pad te zitten, je bent er zelfs trots op, je loopt mee in de roddels over anderen en ineens zegt alles in je lijf en in je leven dat het mis zit.
Jouw leven loopt vast, je relaties lopen ineens stroef, alle stroming lijkt vast te zitten en je onzekerheid groeit nog meer. Ah neen groeien is er niet meer bij - je kan niet groeien want het is het groeimodel van iemand anders - je bent een copy!
Ah ja!!! je loopt het pad van iemand anders en je loopt grandioos verloren!
Wie ben jij? Waar ligt jouw kracht? Wel waarschijnlijk in je uniciteit - het unieke snijvlak tussen jouw vlijmscherpe intellect je pure intuïtie. Dat wordt zichtbaar zodra je stopt met het zoeken naar validatie of applausjes van buitenaf.
Op dat moment ga je weer staan voor wie je in de kern ECHT bent en word je weer magnetisch!
De wet van een sterke BASIS
Stoppen met vastlopen betekent stoppen met fixen van symptomen. De buitenkant aanpakken is een leuke bühne, maar het is simpelweg niet voldoende om je doel te bereiken of om wat ook dat je wil te bereiken. Laat staan dat je top bereikt. Of gelukkig zijn? Dat is daar al helemaal niet te vinden.
Ik zeg het graag nog eens: "Succes is geen doel, het is een levenswijze vanuit je hart en geluk"
De sleutel ligt in het integreren van Controle, Actie, Balans en jouw Unieke kracht. Pas wanneer die interne software vloeibaar stroomt vanuit je vrolijke ik, volgt de buitenkant vanzelf.
En Dat is de wet van sterke fundamenten en van goede basiswaarden.
Go en BE-happy
BE-Lieve
jouw mental coach Lieve Bullens













0 Comments